Er is al heel veel gezegd over de sociale beïnvloedingstheorie en haar mogelijkheid om anderen te leiden en hoe men echt mensen kan beïnvloeden. Sociale beïnvloeding wordt op veel vlakken toegepast en vinden we terug in het conformisme, de socialisatie, de groepsdruk, de gehoorzaamheid, het leiderschap, de overtuiging, de verkoop en de marketing. Laten we volgens depsycholoog.nl kijken naar de definitie van deze theorie alvorens verder te gaan :
Waaruit bestaat de Sociale beïnvloedingstheorie ? Sociale beïnvloeding komt voor wanneer de gedachten en handelingen van een bepaald individu , bedoeld of onbedoeld, door andere mensen worden beïnvloed doordat de gewijzigde persoon zichzelf ziet in het licht van diegene die beïnvloedt, dat kunnen andere mensen zijn of de gemeenschap in het algemeen.
Psycholoog Herbert Kelman van Harvard, geeft wat meer uitleg aan de hand van drie gekende uitgewerkte variaties van deze theorie: De volgzaamheid : Het individu geeft te kennen dat hij akkoord gaat met de meerderheid van de groep maar diep in zijn hart is hij dat niet. De identificatie : Het individu wordt beïnvloed door mensen die gerespecteerd worden of die hij graag ziet, zoals beroemdheden of oudere familieleden, en gaat zo hun gedragingen kopiëren. Internalisering : Het individu zal gemakkelijk beïnvloed worden om akkoord te gaan met zowel iets openbaars als iets privaats.
Hoe mensen nu beïnvloeden ?
Sommige mensen willen een bewijs zien in het echte leven alvorens ze feiten of beweringen willen aanvaarden, en een video is dan ook hier het beste middel om hen te overtuigen. Hoe meer kijkers een bepaalde video al hebben bekeken, des te beter het is om iemand ertoe te overhalen om de video ook te bekijken. Wilt u meer te weten komen over dit onderwerp? Bezoek dan eens de website van depsycholoog.nl. Hier vindt u onderwerpen met betrekking tot de psychologie. Verder kunt u een psycholoog in Utrecht, Eindhoven, Rotterdam, Utrecht of Amsterdam boeken.
|